مهربد جونمهربد جون، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 29 روز سن داره
خانه سبز ماخانه سبز ما، تا این لحظه: 17 سال و 11 ماه و 26 روز سن داره

مهربد مشهدی نژاد

مرد کوچک مهربان

محرم در بهبهان از زبان مامان مهربد

1391/8/27 8:51
نویسنده : مامان مهربد
136 بازدید
اشتراک گذاری
سلام به مهربد عزیزم وهمه دوستان نازم

چند روزیه که همه جای شهر رو سیاه پوش کردن و از در و دیوارها بوی محرم میاد و آدم ها هم سیاه پوش شدن ولی از کردارها و رفتارهاشون اصلا بوی محرم وامام حسین نمیاد.امیدوارم که همه در تمام طول زندگیشون آزادی خواهی واقعی امام حسین رو الگوشون قرار بدن.

گفته بودم مهربد یه کم مریضه ،ولی دیروز سینش خیلی خس خس میکرد من که داروهاشو بهش میدم خدایا زود زود خوبش کن.آآآآآآآمممممییییییینننننننن  

امروز توی این پست میخوام یه ذره درباره آداب و رسوم بهبهان در ماه محرم بنویسم تاهم مهربدم بعدا بخونه و هم شما دوستای خوبم مطلع بشید آخه سال به سال رسوم سنتی برداشته میشه و تغییر میکنه حالا من میخوام از رسومی که توی این چندسال زندگی خودم بوده بگم دیگه دقیق نمیدونم قبلش چی بوده و بعدا چه خواهد شد....

بهبهان از چندین محله تشکیل میشه که من خودم اسم همشو و آداب همشو نمیدونم و فقط راجع به محله خودمون صحبت میکنم ولی سعی میکنم از بعضی محله ها هم یادی کنیم....

بهبهان چندتا امامزاده داره که هر امامزاده هم خودش یه محله میشه.اما در ماه محرم سه امامزاده برو بیای بیشتری داره و مخصوصا شب و روز عاشورا.اسامی این امامزاده ها هست امامزاده حیدر،امامزاده شاه فضل ،امامزاده شاه میر عالی حسین و.... محله هرکس هم این جور تعیین میشه که هرکس اجداد پدریش در هر محله ای بودن و زندگی میکردن اوهم مال اون محلهس و اصلا محل زندگی فعلیش مهم نیست چون همه بهبهانی ها ،محرم به محله های خودشون میرن و اونجا سینه زنی و عزاداری دارن و هرکسی هم روی محله خودش خیلی تعصب داره و سعی میکنه که به نحو احسن سینه زنی کنه ،ولی انصافا سینه زنی دو محله از بقیه محله هاسر تره ،یکیش محله امامزاده شاه فضل و یکی هم محله کاروانسرا ..اما به نظر من سینه زدن تنها فایده ای نداره و دلها باید حسینی باشه که متاسفانه....

تمام محله های شهر ،شب و روز عاشورا به نوبت بعد از سینه زنی توی خیابون میرن این سه تا امامزاده  که قبلا گفتم   و به صورت دسته دسته هم وارد میشن، و در حیاط و صحن امامزاده ها سینه زنی میکنند، و دلیل اینکار هم یعنی نزد امامزاده رفنتن و به ایشون تسلیت گفتن به خاطر واقعه عاشوراست.و احترامی که برای این بزرگواران قائلند.

و اما محله ی من و همسر و فرزندم.من خودم اهل محله امامزاده شاه میر عالی خسین هستم و خیلی هم روی محلم تعصب دارم و افتخار میکنم که اهل این محله هستم چون همه مردم اهالی این محله رو به خوبی و ایمان و آرامی میشناسن و اما شوهرم اهل محله کاروانسراست تبعا مهربد هم میشه مال اون محله من این محله رو هم دوست دارم چون مامانم هم مال اونجاست و ما خاطرات به یاد ماندنی از این محله داریم چون اون موقع که کوچیک بودیم میرفتیم خونه مامان بزرگم(مامان مامانم )روی پشت بومش که حیاط کاروانسرا کاملا مشخص بود و به سینه زنا نیگاه میکردیم و شمع روشن میکردیم و با همه دختر پسرای فامیل که هم سن و سال بودیم کلی اونجا خاطره داریم .و بعضی از سالها هم توی خونه پدری میرفتیم و با بچه های فامیل میرفتیم نگاه سینه زنی ها.توی خیابون حجله میبندن و عکسای شهدا رو هم توش میذاشتن و عکس عمو اکبر من هم که مفقودالاثره رو میذارن.اکثر خونه ها نذری دارن و بیشتر نذریشون باقلاست با یه نون محلی که بهش میگن(کُتِلَک) و خیلی هم خوشمزس ..و بقیه هم برنج با چیزای دیگه.. اما چند سالی میشه که اونایی که باقلا و نون محلی نذریشون بوده کم شدن به خاطر این که نون پختن کار هر کسی نیست و نسل جوون بلد نیستند و اونایی که بلدن پیر شدن و انرژی و توان ندارن.

یه نکته مهم درباره سبک سینه زنی بهبهان که هرکی دیده خیلی خوشش اومده ،اول اینکه اکثر نوحه ها به زبان بهبهانیه و خیلی به دل میشینه و دوما مثل بقیه جنوبی ها دایره وار میایستن و با یه دستشون جای کمربند یا کمر یا لباس فرد جفتیشونو میگیرن که ما میگیم (قد گرفتن) قد در زبان بهبهانی یعنی کمر.و سوم چیزیه که فقط مخصوص بهبهانه و هیچ شهری چه جنوبی باشه چه شمالی و.... نداره و اون سینه زنی( سه سنگ) نام داره و به این صورته که آقایون روی دو زانوشون میشینن و مداح نوحه سه سنگ که با عباس علمدار شروع میشه رو میخونه و سینه زنا جواب میدن یک دستی و با ریتم خاص نوحه، سینه میزنن. تا اینکه یه جایی از نوحه که میرسه سینه زنا سه تا سه بار، به سینه میزنن خلاصه خیلی سنت قشنگیه و محله کاروانسرا در بهبهان استادی و تبحر خاصی در زدن سه سنگ داره و بعد هم محله امامزاده شاه فضل و بقیه محله ها البته نگفته نماند که حتی همه محله های بهبهانی هم نمی تونن این سبک سینه رو بزنن ،چون مهارت میخواد که با جمع حاضر و با یه ریتم زده بشه.

چندین ساله که محله کاروانسرا هم اسب و شتر میاره و عده ای هم در نقش اسرا و یزیدیان هستند و روز عاشورا در صحن سه امامزاده آتش زدن خیمه ها رو به تصویر میکشن.

چند سالی هم میشه که هیئت هایی هم به سبک هایی که مداحان کشوری میخونن در بهبهان دایر شده که طرفدارای خاص خودش رو داره و مخصوصا خانم ها که توی رسوم سنتی محرم بهبهان زیاد شرایط برا عزاداری کردنشون نبوده.

مامانم چند روز دیگه نذری داره (برنج و قورمه سبزی) و ما هم که ماه صفر خونمون سه شب رو ضه و هیئت داریم.امید وارم خوشتون اومده باشه و از خوندنش خسته نشده باشین.

درباره کلمه کلمه ای که توی این مطلب نوشتم اگه عکس یا نوشته جالبی دیدم حتما پی نوشت میکنم....(بهبهانی هایی که این مطلب رو میخونید برام بگین اهل کدوم محله اید!!!!!!!...)  

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)